Współpraca recenzencka

poniedziałek, 25 maja 2020

OPERATOR 112, Roman Klasa



Biorąc tę książkę do ręki pomyślałam, że o zawodzie autora wiem naprawdę niewiele. Jakiś czas temu obejrzałam na kanale You Tube „7 metrów pod ziemią”  niezwykle ciekawy wywiad z operatorem numeru alarmowego 112, i to jedyna moja wiedza na ten temat. Okazało się, że autor książki i uczestnik wywiadu, to jedna i ta sama osoba. Wiedziałam już, że niezwykle przyjemnie się go słucha, teraz mogłam sprawdzić, jak sobie poradził ze słowem pisanym. Czy wiedza merytoryczna utknęła w morzu osobistych doświadczeń?

Roman Klasa zaczyna swoją opowieść sięgając daleko w swoją przeszłość. Poznajemy go, jako chłopca, nieco wycofanego i zbuntowanego. Towarzyszymy mu w rozterkach dotyczących wyboru studiów oraz w niepewności podczas podejmowania decyzji odnośnie pracy w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Autor nie owija w bawełnę, z pełną szczerością opowiada o blaskach i cieniach pracy na stanowisku operatora numeru 112. Poznajemy jego wewnętrzne rozterki, ale też biurokratyczne paradoksy rządzące tym światem. 


Roman Klasa dość duży nacisk kładzie na własne przeżycia, na osobisty wydźwięk tej historii. To w końcu przecież było jego życie, doświadczenia przefiltrowane przez jego osobowość. Dużo uwagi poświęca jednak edukacji swoich czytelników. Wprost pisze o tym, że zależy mu na uświadomieniu społeczeństwa, by ludzie w głosie słyszanym w słuchawce, gdy dzwonią pod numer 112 potrafili dostrzec człowieka. Uczy też jak prawidłowo zgłaszać nagłe wydarzenia, czy stany zagrożenia życia, by robić to w sposób jak najbardziej wydajny dla obu stron. Książka Romana Klasy wiele rzeczy mi uświadomiła – mi, osobie, która pewnie kiedyś będzie musiała skorzystać z pomocy operatora 112 – tak jak każdy z nas. 

MOJA OCENA: 8 /10

WYDAWNICTWO: Mova/ Wydawnictwo Kobiece
DATA  WYDANIA:  15 kwietnia 2020r.
LICZBA STRON: 264

Pozdrawiam
Kasia J.

12 komentarzy:

  1. Jestem ogromnie ciekawa tej książki i mam ją już na swojej liście do przeczytania. Bardzo chcę poznać arkana pracy i spostrzeżenia operatora 112.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem jej bardzo ciekawa, myślę, że mogłaby mi się spodobać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli lubisz czytać o ciekawych ludziach i odkrywać coś nowego, to na pewno Ci się spodoba. :)

      Usuń
  3. Bardzo chętnie poznam kulisy tak ważnego zawodu. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, bo naprawdę warto dowiedzieć się tego wszystkiego, o czym pisze autor. :)

      Usuń
  4. Bardzo chętnie poznam

    OdpowiedzUsuń
  5. Możesz wierzyć albo nie, ale pierwsze co pomyślałam jak zobaczyłam ten post to było " Ciekawe czy to ten Roman z wywiadu 7 metrów pod ziemią". Oglądałam tę rozmowę i książkę również chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro oglądałaś ten wywiad, to jestem pewna, że książka też Ci się spodoba.:) Mam wrażenie, że jest bardziej osobista niż wywiad.

      Usuń
    2. Dobrze wiedzieć. Będę na nią polować, bo wiedzę o tych kwestiach których dotyczy zawsze warto mieć i ją poszerzać.

      Usuń
  6. To musi być ciekawa książka.

    OdpowiedzUsuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)