Współpraca recenzencka

poniedziałek, 30 września 2019

BEZDOMNA, Katarzyna Michalak



Gdy pierwszy raz przeczytałam Bezdomną, miałam wrażenie, że to najsmutniejsza i najbardziej przejmująca książka Katarzyny Michalak. Po latach i po wielu kolejnych powieściach tej autorki, moje zdanie na temat Bezdomnej nic się nie zmieniło. Jest to bowiem książka, która zawiera ogromny ładunek emocjonalny, porusza niezwykle ważny, bolesny temat. Kolejna lektura tej książki sprawiła, że nieco bardziej przyjrzałam się bohaterom i ich smutek, a przede wszystkim niewyobrażalna samotność wśród ludzi, zabolały mnie jeszcze bardziej. 

Bezdomna, to opowieść o dwóch kobietach. Aśka była kiedyś wziętą dziennikarką, taką, która nie ugnie się przed żadnym tematem. Zdeterminowana, bezwzględna i pewna siebie – taka była jeszcze niedawno, jednak życie pokazało jej, że żerowanie na ludzkiej krzywdzie nie prowadzi do niczego dobrego. W wigilijny wieczór, w śmietniku przy swoim bloku, spotyka bezdomną kobietę próbującą popełnić samobójstwo i, z bliżej nie znanych, nawet dla niej przyczyn, postanawia jej pomóc, i zaprasza do domu na Święta. Kinga, jakby się mogło wydawać, nie rzuca się jej w podzięce na szyję, ale dumnie przyzwala na jej pomoc. W swoim życiu straciła już tak wiele, że nie liczy na żadne dobro, tym bardziej od kochanki swojego męża… Wyrzuty sumienia z powodu popełnionej dwa lata temu „zbrodni” zmuszają ją do ciągłego karania siebie i to w najgorszy z możliwych sposób. 


Bezdomna, to książka przepełniona dramatyzmem i ciężkimi, skomplikowanymi emocjami. Relacje pomiędzy bohaterami są proste jedynie na pierwszy rzut oka. Tak naprawdę komplikują się z każdą stroną i odsłaniają kolejne warstwy. W tym świecie nikt nie jest szczęśliwy i chociaż prawdziwa tragedia spotyka głównie Kingę, to wszyscy w jakiś sposób odczuwają jej konsekwencje.  Katarzyna Michalak nie bała się poruszyć w tej książce niezwykle trudnych, ale mało medialnych tematów – bezdomności, zakłamania mediów, psychozy poporodowej. Bezdomna staje się ważnym głosem w tych sprawach i naprawdę się cieszę, że jej wydanie zostało wznowione, i kolejne czytelniczki będą miały okazję  nie tylko zanurzyć się w świecie Kingi i Aśki, ale przede wszystkim zwrócić uwagę na tematy, które zazwyczaj przemykają gdzieś bez echa. 

MOJA OCENA:  8/10

WYDAWNICTWO: Wydawnictwo Mazowieckie
DATA  WYDANIA:  18 lipca 2019r.  (II wydanie)
LICZBA STRON: 376

Pozdrawiam
Kasia J.

2 komentarze:

  1. Czytałam tę książkę w pierwszym wydaniu i naprawdę bardzo mi się podobała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam tej książki w pierwszym wydaniu. Kiedyś bardzo chciałam poznać tę historię, ale nie mogłam zdobyć powieści. Potem pojawiły się inne książki autorki i o tej jakoś zapomniałam. Dziękuję za przypomnienie. Fajna recenzja.

    OdpowiedzUsuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)