Współpraca recenzencka

piątek, 12 lutego 2021

CZAS TAJEMNIC, Marzena Rogalska

 

Sagi rodzinne, to zdecydowanie mój ulubiony typ książek. Przeczytałam ich już tyle, że mało co jest w nich w stanie mnie zaskoczyć, ale też nie tego w nich szukam. Liczy się dla mnie charyzma postaci, niezapomniany klimat dawnych lat, bogate tło historyczne i dobrze skonstruowane losy bohaterów, które śledzi się z zapartym tchem. Z tych wszystkich cech, w przypadku powieści Marzeny Rogalskiej na pierwszy plan wybija się genialnie uchwycona atmosfera lat 30-tych XX wieku. Artystyczna bohema Zakopanego,  klimat nadmorskiego uzdrowiska, a przede wszystkim  tajemnice i codzienność szlacheckiego dworku, to coś, co sprawia, że ta książka urzeka od pierwszych stron.

Karla Linde, to szesnastolatka, którą poznajemy w 1935 roku, w roku w którym zmarł Piłsudski. Towarzyszymy jej oraz jej angielskiej koleżance w trakcie ostatnich beztroskich wakacji. Odwiedzamy ziemiański dworek, ostoję rodziny matki Karli, razem z dziewczętami zaznajemy artystycznej atmosfery Zakopanego i odpoczywamy na plaży w Juracie. Koniec wakacji jest niemal symboliczną granicą, po której przekroczeniu Karla wkracza w dorosłość. Spadają na nią problemy pod którymi ugiąłby się i dojrzały człowiek, życie wymaga od niej podejmowania trudnych decyzji, odkrywania zamierzchłych tajemnic, ale dziewczyna, dzięki wsparciu kochanego ojca potrafi sobie z tym wszystkim poradzić. 

 

Czas tajemnic, to pierwszy tom  trylogii i to jest bardzo mocno widoczne. On zarysowuje akcję, nakreśla charakterystyczne cechy postaci. Mają tu miejsce wydarzenia, które kształtują bohaterów, takie, które z pewnością będą miały swoje konsekwencje w kolejnych częściach serii. Tajemnice z przeszłości, klimat lat 30-tych i ta beztroska wkraczania w dorosłość sprawiają, że książkę Marzeny Rogalskiej czyta się niezwykle przyjemnie. Lekki styl autorki, w połączeniu z ciekawą fabułą, którą niejako okraszają takie postacie historyczne jak chociażby Witkacy czy Makuszyński, są zapowiedzią naprawdę intrygującej historii.

MOJA OCENA: 8 /10


WYDAWNICTWO: Znak

DATA  WYDANIA: 10  lutego 2021r.

LICZBA STRON: 432

TOM: 1

 

Pozdrawiam

Kasia

 

3 komentarze:

  1. Chyba poczekam, aż zostanie wydany drugi tom. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Od dawna chce przeczytać coś Rogalskiej i jakoś mi schodzi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dla mnie to 10/10 uwielbiam, masz może coś o podobnej tematyce ?

    OdpowiedzUsuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)