Współpraca recenzencka

wtorek, 20 marca 2018

PATRIOCI, Sana Krasikov



Są takie książki, które przedstawiają historię w lekki, taki niezobowiązujący niemal sposób. Są też takie, jak powieść Sany Krasikov, które ogromnie angażują czytelnika, wymagają od niego maksimum zaangażowania, otwartego umysłu i szerokiego spojrzenia na sprawy o których traktują. Być może wynika to też z tematyki, która do łatwych nie należy. Zapytacie się pewnie, czy warto podejmować, aż taki trud i tak się intelektualnie wysilać dla książki. Zdecydowanie warto, bo satysfakcja po jej przeczytaniu, wynagrodzi nam to z nawiązką. :)

W 1934 roku, młoda Amerykanka Florence Fein postanawia wyjechać do Związku Radzieckiego. Co nią kierowało? Czy była to szalona miłość do pewnego Rosjanina, czy zafascynowanie ustrojem komunistycznym, który tyle jej obiecywał? Sama bohaterka, chyba nie do końca zdawała sobie sprawę z motywów, które nią kierują. Wpadła w środek komunistycznej machiny, z której nie było już ucieczki. Po wielu latach, jej syn, który już jako dorosły człowiek wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, powraca do Rosji, by w tajnych archiwach odkryć nieznane fakty o swojej rodzinie. 


Książka Sany Krasikov, to monumentalna powieść o poszukiwaniu siebie i własnych korzeni. Odkrywanie historii  nie zawsze okazuje się oczyszczające. Bywa bolesne, a skutki takich działań są w stanie przeorganizować ludzki światopogląd. Sana Krasikov ukazuje trudne relacje rosyjsko-amerykańskie na wielu płaszczyznach. Tej polityki i gospodarczych aspektów było jak dla mnie nieco za dużo. Główny wątek w tym wszystkim trochę się gubił, a odchudzenie książki o kilka takich elementów sprawiłoby, że  ten przerost formy nad treścią nie byłby tak klujący. 

Patrioci to książka, którą z pewnością warto znać. Jej lektura wymaga czasu i zaangażowania i choć wiele tych gospodarczo-politycznych aspektów mnie nudziło, czuję, że po tej lekturze jestem bardziej świadoma i mądrzejsza o kilka faktów. Główna bohaterka nie wzbudziła we mnie jakichś szczególnie przyjacielskich uczuć, ale to może dlatego, że chyba żaden Polak nie zrozumie, jak można, na własne życzenie skazywać się na pułapkę komunizmu…
MOJA OCENA:  7/10

WYDAWNICTWO:  W.A.B
DATA  WYDANIA: 14 marca 2018r
LICZBA STRON: 671
TYTUŁ ORYGINALNY: The Patriots 



pozdrawiam
Kasia J


10 komentarzy:

  1. Jestem coraz bardziej ciekawa tej książki i chcę ją przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mówię książce nie, ale teraz nie takich powieści potrzebuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem ;). Chociaż to wartościowa pozycja, to jest bardzo wymagająca.

      Usuń
  3. Mam dużą ochotę na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam o tej książce na stronach księgarń internetowych. Intryguje mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo wartościowa i na pewno warto ją przeczytać. :)

      Usuń
  5. Fajnie, że powstała książka podejmująca tak ważny a jednocześnie trudny temat. Osobiście jednak po nią nie sięgnę albowiem skutecznie zniechęca mnie ilość stron i wątki które mogą nudzić (i o których wspominasz).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka elementów z tej książki bym usunęła, ale tak poza tym, to warta uwagi książka. :)

      Usuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)