Współpraca recenzencka

wtorek, 14 sierpnia 2018

PAMIĘTASZ TAMTO LATO, Bogna Ziembicka



Książki rozgrywające się w przeszłości, a szczególnie w czasach II wojny światowej, to zdecydowanie moje klimaty. Mogę je czytać o każdej porze roku i jeżeli wypatrzę w zapowiedziach wydawniczych coś w tym temacie, to zazwyczaj ląduje to, wcześniej czy później, na mojej półce. W przypadku książki Pamiętasz tamto lato obawiałam się jedynie, czy styl autorki przypadnie mi do gustu, bo moje wcześniejsze z nią doświadczenia nie były zbyt entuzjastyczne. Jednak ta historia przyciągała mnie i kusiła, na tyle, że postanowiłam zaryzykować. :)

Bogna Ziembicka ukazuje w swojej najnowszej książce losy czterech kobiet skupionych wokół jednego mężczyzny. Teofil wraz z matką, żoną, przyjaciółką z pracy i służącą – wychowanką jego matki, spędza ostatnie przedwojenne lato w Juracie. Wszystkie cztery uwielbiają młodego pana doktora i każda na swój sposób zabiega o jego uwagę i przychylność. Ich życie brutalnie przerywa jednak wojna, odciskając piętno na każdej z nich. Jednym pomaga w zrobieniu kariery, innym niszczy zdrowie i życie. Ich losy są pogmatwane, często tragicznie zazębiają się za siebie, a świat nigdy już nie będzie miał beztroskiego smaku przedwojennych wakacji nad morzem. 

 
Obawiałam się stylu autorki i muszę przyznać, że trochę mnie on uwierał. Wiem, że znajdzie się wielu jego zwolenników, dla mnie jednak ta fragmentaryczność w snuciu opowieści nieco utrudniała odbiór całości. Przeskakiwanie pomiędzy historiami bohaterów w połączeniu z kilkoma planami czasowymi sprawiło, że momentami czułam się zagubiona i chwilę trwało, zanim na nowo odnalazłam się w fabule. Po za tym, swego rodzaju minusem, Pamiętasz tamto lato stanowiło dla mnie naprawdę ciekawą podróż literacką. Autorka świetnie oddała realia powojennej polski, zakłamanie komunizmu i socjalistyczne absurdy. Wykreowała silne, charakterystyczne postacie kobiece i mimo tego, że ich nie polubiłam, bo chyba to nie do końca wykonalne, to na pewni je podziwiam. 

Pamiętasz tamto lato, to książka, która ukazuje całkowicie odmienne losy czterech kobiet, to jak wojna przeorganizowuje nie tylko system etyczny człowieka, ale także układ społeczeństwa. Miłość i namiętność są tylko motorem do działań, a w zderzeniu z brutalną rzeczywistością często nie mają szans na przetrwanie. Nie jest to lekka, bezrefleksyjna lektura, ale raczej z rodzaju tych, które głęboko zapadają w pamięć. 

MOJA OCENA:  7/10

WYDAWNICTWO: Znak
DATA  WYDANIA: 16 lipca 2018r.
LICZBA STRON: 400


Pozdrawiam
Kasia J.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)