Współpraca recenzencka

czwartek, 9 października 2014

DZIEDZICTWO VON BECKÓW, JOANNA JAX - "Dobra polska literatura" #5



          Według mnie dobra książka powinna mieć wciągającą, pełną zagadek fabułę, wyrazistych bohaterów, realnie nakreślone tło wydarzeń oddające charakter epoki oraz  ciekawy wątek miłosny. To wszystko, i to w jak genialnym wydaniu, zawiera debiutancka powieść Joanny Jax. Zatraciłam się w tej książce bez reszty, pochłonęła mnie niczym lawina…

            Jeszcze przed chwilą byłam w tamtym świecie, chodziłam razem z Marią po ulicach przedwojennego Gdańska i razem z nią zakochiwałam się w Wernerze. Ta miłość, początkowo banalna, nie powinna była się zdarzyć . Ona – biedna Polka i on – Niemiec z dobrego domu, oficer SS. Ten romans zaważył nie tylko na ich losach, ale również na życiu przyszłych pokoleń. 

            Joanna Jax ofiarowuje  swoim czytelnikom przepiękną historię trwającą około 80 lat (od 1934 roku do czasów obecnych). Mamy okazję odwiedzić przedwojenny Gdańsk, pokaleczoną wojną Łódź, Warszawę i Kraków oraz tak odmienne w swym klimacie Prowansję, Paryż, czy Zurych. Poznajemy wielu bohaterów, których losy zazębiają się za siebie, tworząc jedną wielką układankę życia. 

Autorka nie szczędzi nam brutalności wojny, ale pokazuje też, jak wiele potrafi znieść człowiek. Bohaterom niejednokrotnie przychodzi zrezygnować z miłości i własnego szczęścia na rzecz wyższych celów. Człowiek jest bytem do końca nieokreślonym – nie jest tylko zły lub tylko dobry. Jego istotę określają szarości, a nie tylko czerń i biel. Nazista, czy esesman nie zawsze jest potworem, a Polak  - bohaterem godnym szacunku…

Do tej pory nie mogę wyjść spod wrażenia tej książki:) Gdybym nie wiedziała, że to debiut, nigdy bym w to nie uwierzyła, jest ona bowiem tak przemyślana, akcja jest poprowadzona tak inteligentnie, jakby autorka miała już w swoim dorobku kilka dzieł:) Ciężko się uwolnić od historii Marii, Wernera i innych bohaterów, ich obrazy ciągle tkwią w mojej głowie. Rzadko czytam kilka razy tę samą książkę, ale do tej kiedyś powrócę na pewno…:)

·         WYDAWNICTWO: Videograf
·         ROK WYDANIA : 2014
·         LICZBA STRON : 405
·      KOMU POLECAM : Wszystkim miłośnikom sag rodzinnych, powieści historycznych oraz intrygujących powieści obyczajowych:)

Za możliwość przeczytania tej pięknej książki dziękuję wydawnictwu Videograf.

Szczególne podziękowania należą się także Angelice z Lustra Rzeczywistości:) Gdyby nie Ty, nigdy nie poznałabym  tej cudownej książki, dziękuję:)

Książkę dodaję do wyzwania STARE, DOBRE CZASY.

Kasia J.

21 komentarzy:

  1. "Wszystkim miłośnikom sag rodzinnych, powieści historycznych oraz intrygujących powieści obyczajowych" - czyli książka zdecydowanie dla mnie, bo mieszczę się w ramach :) Skusiłaś mnie...

    http://pasion-libros.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. A widzisz, wiedziałam że Ci się spodoba ;) To istna perełka. Gdyby wszystkie debiuty były takie - świat byłby piękniejszy.
    PS. Wzruszyłaś mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa tematyka. Pewnie na tę książkę bym nie zwróciła uwagi, więc fajnie, że o niej piszesz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie to jest fajne w blogosferze, że trafia się na świetne książki, na które samemu nie zwróciłoby się uwagi:)

      Usuń
  4. Kolejna pozytywna opinia tej książki, wiem na pewno będę chciała ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj, myślę, że się nie zawiedziesz, to świetna książka:)

      Usuń
  5. Jestem już po lekturze tej książki i niebawem zamieszczę swoją recenzję. Wspaniałe dzieło, którym również jestem zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się co do pierwszego akapitu w stu procentach! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi:) już jakiś czas temu zauważyłam, że mamy podobny gust literacki:)

      Usuń
  7. Angelika ma dar do wynajdywania ciekawych książek :)
    Ja lubię sięgać po debiuty, dlatego bardzo chętnie zaznajomię się z powyższą pozycją, tym bardziej, że ciebie tak mocno zachwyciła.

    OdpowiedzUsuń
  8. Też czytałam bardzo zachęcającą recenzję Lustereczka :)) - jak książka trafi kiedyś w moje ręce to na pewno przeczytam :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Sama tematyka książki już zachęca mnie do jej przeczytania, a do tego jestem miłośniczką intrygujących powieści obyczajowych :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czyli to coś zdecydowanie dla ciebie:) przeczytaj, myślę, że ci się spodoba:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna książka jak widzę. Nawet okładka sprawia, że czuję się zachęcona do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tę książkę mogę polecić z czystym sercem, bo jest naprawdę świetna:)

      Usuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)