Współpraca recenzencka

czwartek, 27 sierpnia 2020

UCZNIOWIE HIPOKRATESA. DOKTOR BOGUMIŁ, Ałbena Grabowska



Gdy opowiadam o tej książce, przychodzi mi na myśl jedno słowo – fascynująca. Ta książka wciąga w swój świat, zachwyca stylem i lekkością, a jednocześnie przekazuje masę wiedzy z historii medycyny. Czułam, że to będzie świetna lektura, bo Ałbena Grabowska jest tego gwarancją, ale i tak jestem porażona jej jakością, i inteligencją. Te 500 stron mija niemal w oka mgnieniu i ma się ochotę na więcej i więcej. :)

Doktor Bogumił, to historia rozgrywająca się w połowie XIX wieku. Bogumił Korzyński ma dosyć bycia lekarzem bogatych dam, które tak naprawdę nie wymagają leczenia. Chce zająć się prawdziwą medycyną, przeprowadzać eksperymenty, sekcje zwłok, zgłębiać tajniki ludzkiego organizmu i po prostu pomagać ludziom. Rozpoczyna pracę w warszawskim Szpitalu Dzieciątka Jezus, koresponduje ze światowymi autorytetami w dziedzinie medycyny, a we wszystkim pomaga mu lekceważona w rodzinie szwagierka Augusta. Życie zawodowe Bogumiła przeplata się z  jego prywatnymi tajemnicami z przeszłości, a utarte schematy starych medyków ścierają się co chwilę z nowatorskimi metodami. 

Ogromną siłą tej książki są jej bohaterowie – charakterystyczni, niejednoznaczni, pełni wad, ale i wielkich zalet. Oprócz ciekawych postaci fikcyjnych, takich jak np. Augusta, czy Leopold Teraz-Zawisza, spotykamy duże grono tych prawdziwych.  Znajdą się wśród nich prekursorzy medycznych zabiegów, zwolennicy antyseptyki, ludzie, którzy w swoich czasach uznawani byli często za szaleńców lub szarlatanów. 

 
Ałbena Grabowska nigdy nie boi się dosadnych, niemal naturalistycznych opisów. Tym razem dotyczą one różnego rodzaju operacji, zabiegów, ludzkiego ciała i jego wydzielin. Jeżeli jesteście wrażliwi na takie tematy, to lepiej nawet nie zabierajcie się za tę książkę. ;) Wyobraźcie sobie tylko, że w połowie XIX wieku, praktycznie wszystkie przeprowadzane operacje odbywały się bez jakiegokolwiek znieczulenia, a cesarskie cięcie, jeżeli było praktykowane, skazywało kobietę na śmierć, lub wielomiesięczne cierpienie. I tak, to wszystko w książce opisane jest idealnie i bardzo szczegółowo. ;) 

Doktor Bogumił, to książka jakby stworzona dla mnie, bo zawiera wszystkie ukochane przeze mnie elementy w literaturze – historyczne tło, medyczne klimaty i świetnie wykreowanych bohaterów. Ałbena Grabowska to klasa sama w sobie, a tą książką udowodniła, że jest w stanie wspiąć się na wyżyny swojego talentu. Moje literackie serce pragnie jak najwięcej takich książek. :)

MOJA OCENA: 10 /10

WYDAWNICTWO: Marginesy
DATA  WYDANIA: 12 sierpnia 2020r.
LICZBA STRON: 512
TOM: 1


Pozdrawiam
Kasia

2 komentarze:

  1. Kiedyś bardzo chciałam studiować medycynę. Przeszło mi po pierwszych lekcjach chemii w gimnazjum, kiedy okazało się, że kompletnie nie mam głowy do przedmiotów ścisłych. Jednak zainteresowanie i pewien sentyment do takiej tematyki pozostał, dlatego chętnie zagłębię się w tę książkę. I przy okazji poznam może wreszcie twórczość autorki. :)

    OdpowiedzUsuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)