Współpraca recenzencka

wtorek, 3 grudnia 2019

CIAŁO. INSTRUKCJA DLA UŻYTKOWNIKA, Bill Bryson



Przeczytałam już w swoim życiu wiele medycznych książek – tych popularnonaukowych, ale też powieści, których tematyka skupia się wokół medycznych klimatów. Nigdy nie uważałam jednak, że wiem na tyle dużo, by poczuć się w tych tematach bardzo pewnie. Raczej chłonę wiedzę i za każdym razem dowiaduję się czegoś nowego, czegoś zaskakującego, co wprawia mnie w zdumienie. Tym razem jednak Bill Bryson przeszedł chyba sam siebie. Tutaj na każdej stronie czekała na mnie ogromna dawka wiedzy, podana w przystępnej, niezwykle przyjemnej formie. Każdy rozdział był dla mnie nowym odkryciem, ale ilość karteczek, którymi zaznaczałam sobie ciekawsze fragmenty pewnie wprawiłaby was w osłupienie. Co tu dużo mówić, ta książka jest genialna. ;)

Bill Bryson podchodzi do ludzkiego ciała, jak do niezwykle ciekawego obiektu naukowego, ale też jak do czegoś, co jest nam najbliższe na świecie. No bo w końcu ciało, to my i wypadałoby choć trochę poznać jego właściwości i fizjologię. Krok po kroku, przechodząc od zewnętrznych warstw w głąb ciała ukazuje mechanizmy, które sprawiają, że po prostu żyjemy. Z ogromną fascynacją ukazuje zasady, ciekawostki i naukowe doniesienia dotyczące konkretnych narządów, czy układów. Tu nie ma czasu na nudę, co chwilę jesteśmy bombardowani kolejną dawką wiedzy, która choć naukowa, ukazana jest z niezwykle praktycznej i obrazowej strony. 

 
Bill Bryson z pewnością jest showmanem, a przynajmniej w takim klimacie utrzymana jest książka. Kusi swoją wiedzą, lawiruje pomiędzy porównaniami, często tak abstrakcyjnymi, a jednocześnie obrazowymi, że aż trudno nam uwierzyć, że wcześniej o tym nie pomyśleliśmy. Nie przytłacza ilością słownictwa medycznego, choć trzeba przyznać, że od niego nie stroni. Bawi się tą tematyką i przekazuje ją w tak lekki, a zarazem merytoryczny sposób, że ja mam ochotę bawić się razem z nim, i delektować tą książką jeszcze nie raz. 

MOJA OCENA:  10/10

WYDAWNICTWO: Zysk i S-ka
DATA  WYDANIA:  26  listopada 2019r.
LICZBA STRON: 504
TYTUŁ ORYGINALNY: The Body. The Guide of Occupants

Pozdrawiam
Kasia J.




2 komentarze:

  1. Ja nie czytałam medycznych książek i nie wiem czy się skusze. Wolę wiele rzeczy nie wiedzieć o swoim ciele, organizmie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że warto poszerzać swoją wiedzę w tak ważnym temacie. 😊

    OdpowiedzUsuń

Jestem niezmiernie wdzięczna, że zechcieliście tu zajrzeć i zostawić po sobie komentarz:)